Regelmatig word ik benaderd voor een blog- of social media samenwerking, maar vaak sla ik dit vriendelijk af. Ik vind het belangrijk om alleen samenwerkingen aan te gaan met merken of producten waar ik zelf heel benieuwd naar ben, of waar ik oprecht blij van word en anders ook zou proberen of aanschaffen. Toen ik dus een fotoalbum mocht maken via Once Upon leek dat me gelijk heel leuk, vooral omdat ik hun minimalistische uitstraling van de fotoalbums heel mooi vind.

Vanaf dat Loek twee weken was heb ik zijn eerste-jaar-boek goed bijgehouden en keurig elke maand alle mooiste foto’s af laten drukken. En alle cliché’s zijn waar: met een tweede gaat de tijd zo veel sneller en schiet dit er echt bij in. Ik fotografeer genoeg, heb de foto’s goed geback-upped. Ook bekijk ik ze regelmatig op mijn telefoon of laptop, maar tot op heden heb ik nog geen enkele foto geprint. Dat was dus ook een belangrijke reden om een fotoalbum via de Once Upon App te testen. Zonde om foto’s alleen maar op je mobiel te laten staan!

Review_Once_Upon_App_Fotoalbum_003 Review_Once_Upon_App_Fotoalbum_006

Hoe werkt de Once Upon App?

Een Once Upon album maak je via de Once Upon App op je telefoon. De app is heel visueel, dus het spreekt eigenlijk helemaal voor zich. Via je filmrol op je telefoon kun je per pagina selecteren welke foto’s je in het album zou willen, en met één klik verander je de lay-out. Zo kun je dus kijken hoe je foto’s het mooiste in het album vindt passen. Ik heb gekozen voor mijn lievelingsfoto’s groot op een enkele pagina, en andere pagina’s met meerdere kleinere foto’s als een soort collage. Je kunt makkelijk tekst toevoegen, waar je ook gelijk het resultaat van ziet. Normaal hou ik niet zo van tekst in een album, maar dit is heel mooi gedaan. Een mooi lettertype en mooi uitgelijnd op de pagina.

Wanneer je album klaar is, kun je kiezen tussen een Classic, een Compact of een Casual fotoalbum. En daarna tussen glanzend of mat papier. Zelf koos ik voor een Classic album van 27×27 cm met een harde kaft, en silk mat papier.

Review_Once_Upon_App_Fotoalbum_005

De look & feel van het album

Het eerste wat me op viel is dat het album heel mooi dun en minimalistisch is. Op de rug van het album staat de titel, wat het een professioneel gevoel geeft en handig voor in de boekenkast. Hierdoor is het ook heel mooi om meerdere albums naast elkaar te hebben staan van bijzondere gebeurtenissen of vakanties. Of om elke keer aan het eind van het jaar je favoriete telefoonfoto’s in een album te verwerken en zo een heel rijtje albums van opvolgende jaren in de kast te hebben staan. Het neemt dus niet veel ruimte in en ziet er rustig uit.

Persoonlijk vind ik de print prima voor telefoonfoto’s en de prijs/kwaliteit. Sommige foto’s vind ik echt prachtig geprint en komen goed tot hun recht, andere foto’s, voornamelijk sommige zwart-wit foto’s vind ik ietsje groenig. Maar zoals ik al zei; prijs/kwaliteit en het gebruiksgemak vind ik hier tegenop wegen.

Review_Once_Upon_App_Fotoalbum_004

Zou ik Once Upon nog eens gebruiken voor een fotoalbum?

Ik denk het wel! Dit album heb ik binnen dertig minuten gemaakt op mijn telefoon terwijl ik in bed lag. Je hoeft er dus als het ware geen tijd voor te maken, het is zo gepiept. Ook kun je beginnen aan een album en deze later afmaken – de app slaat je album automatisch op. Als kritische noot vind ik dus dat de print nog iets beter kan, maar uiteindelijk gaat het om het tastbaar maken van je herinneringen en daar vind ik Once Upon echt super goed voor. De uitstraling van het album vind ik ook echt prachtig.